• +36 30 9 465 592

  • Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

  • 1
  • 2

Hűtőgépjavítás garanciával:
Mobil: +36 30 9 465 592 (már 1994 óta) - hibabejelentés, tanácsadás (országosan is) munkanapokon: 8-17 óráig. Szombat: 10-15 óráig. Vasárnap, ünnepnap: 10-12 óráig.
Vezetékes telefon: +36 72 410 492 munkanapokon: 8-17 óráig.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Cím: 7636, Pécs, Alsó u.33. (TÉRKÉP) - Előzetes egyeztetés után a szervizbe szállított hűtőkészüléket azonnal bevizsgálom, a javítás megvárható. A bevizsgálás díja 4 000 Ft, javítás esetén nem kerül felszámolásra.

Az egykompresszoros kombinált hűtők (nem No Frost rendszerűek) nyaranta különösen sok "problémát" okozhatnak.

Az egy kompresszorral üzemelő kombinált hűtők, két külső ajtós kivitelben (bár az NDK-s "mérnökök" alkottak három ajtósat is) készülhettek, alul és felül fagyasztósként is. Működésük lényegében azonos, ezért csak mint kombi hűtőként hivatkozom a továbbiakban a hűtőkészülékekre.
A hagyományos kombi hűtőgépek jellegzetessége, hogy szinte mindig egyetlen mechanikus hőfokszabályzó vezérli az egész készüléket. Az ilyen hűtőszekrényeknél csak néhány egyszerű dolgot kell szem előtt tartani, hogy minden időszakban megfelelően működjenek. A téli üzemmódról korábban egy másik leírásban kitértem.
Ezek a hűtőkészülékek bizony nyáron is tudnak bosszantani minket. A hűtés alapvetően fizika, pontosabban termodinamika: hőcserén alapul. A hűtőközeg (hűtőgáz) a kompresszor, és a külső-belső csőhálózat alkotta hűtőrendszerben a készülék belsejéből elvonja a hőt (elpárolog) és a hűtő hátulján, vagy egyes esetekben az oldalán leadja azt, kondenzálódik, vissza alakul folyadékká. Ezt a körfolyamatot a kompresszor tartja fent. Nyáron (télen is) fontos a készülék hőleadó felületeinek (kondenzátor) szabadon és tisztán tartása. Ez egy kombinált hűtőszekrény (és fagyasztó) esetén sokkal fontosabb, mint egy hagyományos kis hűtőnél.
A kombi hűtőgépek szinte kizárólag automata leolvasztásúak. A készülék hőfokszabályzója (hagyományos mechanikus gáztöltetű) sosem közvetlenül a hűtő belsejének a hőmérsékletét érzékeli, hanem a hűtőszekrény normál terében található hőcserélőjét. Ha épp üzemel a hűtőkompresszor az a hűtési ciklus, amikor megáll, akkor indul a leolvasztási ciklus. Megjegyezném, hogy az automata leolvasztású hűtőknél (nem csak kombi kivitel) a hőfokszabályzóval kizárólag a kikapcsolási hőmérséklet szabályozható, a bekapcsolás fix 2-3 fok környékén történik, hogy a hűtési ciklus alatt kialakult jeget le tudja olvasztani és az le is tudjon folyni a hőcserélőről. Tehát ha egy kombi hűtő leolvaszt és nem jár a kompresszor, akkor azt a hűtőkészüléket a hőfokszabályzója magasabbra állításával sem lehet bekapcsolni. Az már más dolog, hogy amíg babrálod a tekerőjét, addig a hűtőben a hőmérséklet folyamatosan emelkedik és egyszer csak elindul a készülék, de hidd el nem azért, mert sikeresen bekapcsoltad a kapcsolóval, hanem mert elérte a bekapcsolási hőfokot és "magától" indult el.
Még egy kis fizika. Mint tudjuk ha a víz megfagy, dér, hó, jég keletkezik. Az eszkimók jégből készítik a kunyhóikat, az iglu-kat, mert a jég kiváló hőszigetelő. Most ennyi "ismeret" frissítés után összerakom a "probléma" okát.

A mostanság egyre sűrűbb és tartósabb kánikulában a hűtési ciklus eleve hosszabb az normálisnál, már csak azért is, mert a hűtendő üdítők, ásványvizek, sörök, stb. miatt a többet nyitogatott hűtőbe állandóan meleg levegő kerül (egy hűtőszekrényből minden ajtónyitásnál szó szerint "kifolyik" szinte az összes hideg levegő), tovább jár. Ehhez hozzájárulhat még a poros, koszos a kondenzátor is. A nagy meleg és az esetlegesen elkoszolódott külső hőcserélő miatt a hűtőszekrény nem tudja leadni a szükséges hőmennyiséget, ezért a hűtőgép belsejében az elpárologtató sokára, vagy akár egyáltalán nem éri el azt a hőfokot aminél a hűtőszekrény hőfokszabályzója kikapcsolná a kompresszort. Erre még az is "rásegít", hogy a nagy melegre miatt a legtöbben a maximumra állítják a hőfokszabályzót, hogy majd akkor jó hideg lesz a hűtőben. Ez amúgy teljesen logikusnak tűnik, de mégis ez adja meg a kombi hűtőgépeknek nagy részének a kegyelemdöfést.
A nagy meleg miatt egyébként is nehezebben kikapcsoló hűtőkészülék a hőfokszabályzó maximumra állításával valószínűleg egyáltalán, vagy még ritkábban, naponta néhányszor, vagy csak éjszaka a hűvösebb időben tud csak kikapcsolni és a leolvasztást elvégezni. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy a különösen meleg időszakokban, amikor akár 3-5 napig is folyamatosan üzemel egy kombi hűtőgép leolvasztás, megállás nélkül, az egyik reggel egy szabályos víztócsa fogad a konyhában a hűtőszekrény környékén. Ez pedig nem más, mint a több napos hűtési ciklus alatt meghízott jég, pontosabban az abból keletkezett olvadék víz, ami a kompresszor tetején található olvadékvíz tárolóból folyt ki. A napok alatt meghízott jégből keletkező nagy mennyiségű olvadékvizet egyszerűen nem tudta befogadni a kompresszor tetején található kondenzvíz tároló. Normális esetben egy hűtési ciklus alatt és a leolvasztási ciklusban kifolyó vizet a kompresszoron található "edény" könnyedén elpárologtatja a kompresszor üzemelése közben keletkező hő segítségével. Szerencsés esetben ez a kifolyt olvadékvíz észlelhető, de már előfordult nem egyszer, hogy társasházakban ez egyszerűen lefolyt az alsó szomszédhoz, és ezért már bontottak szét konyhát, fürdőt, wc-t csőrepedést, csőtörést keresve a falban.
A hőfokszabályzó maximumra állításával a nagy melegben egyáltalán nem tudja a hőcserélő a kikapcsolási hőmérsékletet elérni, ami annyit jelent, hogy bivaly módon fog hűteni a készülék. Néhány napig. Ha nem áll le a kompresszor, akkor nincs leolvasztás, ha nincs leolvasztás, a hűtőbe természetes módon az ajtó nyitogatásával bekerülő nedvesség, ami normális esetben a leolvasztási ciklusban távozik a hőcserélőről néhány nap alatt meghízik olyan mértékben, hogy a hőcserélő hőleadását nagymértékben lerontja. Mivel a jég elég jó hőszigetelő ezért a hűtő egyszer csak nem fog hűteni. A hőcserélő felülete mínusz 15-25 fokos is lehet a hűtési ciklusba, de ha a rajta hizlalt jégrétegé legfeljebb mínusz 5-10. A fő probléma az, hogy a készülék képtelen annyi hőt leadni a magas környezeti hőmérséklet miatt, hogy a maximumra állított hőfokszabályzó kikapcsolási hőmérsékletét elérje, mert a hűtőközeg (a külső extrém meleg miatt) a hűtőrendszerben uralkodó magas nyomás miatt nem tud megfelelő hőmérsékleten elpárologni. Magas külső hőmérséklet egyenlő magasabb nyomás az egész hűtőrendszerben.
Ilyenkor sokan kétségbe esnek, hogy rossz a hűtő. A hűtő általában tökéletes, csak a körülmények szerencsétlen összejátszása miatt nem tudja befejezni a hűtési ciklust és elkezdeni a jég leolvasztását. A jég hőszigetelő hatása miatt lényegesen rosszabbul hűt, mint amikor csak fele, vagy harmad álláson volt a hőfokszabályzó a maximumhoz képest. Egyes hűtőszekrény típusoknál (Whirlpool, Gorenje, Indesit) a hőfokszabályzó mellett egy kis táblázat mutatja, hogy milyen környezeti hőmérsékletnél milyen maximális hőfokszabályzó beállítást javasolnak a gyártók hűtőgép számára.

Mit lehet a kánikulában tenni?
Bármilyen furcsa is, a hőfokszabályzót vissza kell állítani minimumra! Ha egy hűtő jó és megfelelő a hőleadó felülettel rendelkezik (tiszta kondenzátor!), akkor az minimum álláson is tudni kell azt a 4-7 fok közötti elvárható hőmérsékletet, ami az élelmiszerek biztonságos tárolásához elengedhetetlen. Gondold végig logikusan, hogy egy hűtőkészülék, aminek a belsejében van a hőfokszabályzó és csak azt figyeli, ami a hűtőben történik, vajon közvetlenül mi köze lenne ahhoz, hogy kint hány fok van? Télen is pont ez a legnagyobb gond, hogy nem "érdekli" semmi más, csak az, hogy a hőcserélő eléri-e a kikapcsolási hőmérsékletet, illetve leolvasztás végén a bekapcsolásit. nincs közvetlen "ráhatással" az, hogy kint 5, vagy 35 fok van, mert ha megfelelően működik, akkor a hűtőben így is úgy is tartja majd a beállított hőfokot, csak míg 15 foknál 10-15 percet dolgoztatja a kompresszort ugyanazért a hidegért, addig +35 foknál lehet, hogy másfél óráig. Az már megint más kérdés, hogy 15 fokban neked talán a 7-8 fokos sör is megfelel, de a 35 fokos kánikulában pedig szeretnél 2 fokosat inni.

És mégis mit tegyek, ha hidegebbet szeretnék?
Elméletileg ideális körülmények között a 2-3 fok közötti hőmérséklet is tartható a legtöbb típusnál (tapasztalatom szerint Whirlpoolnál nem nagyon), de fontos, hogy egy kis odafigyeléssel történjen a kívánt hőmérséklet elérése. Figyelembe kell venni a hőfokszabályzó beállításánál a fenti körülményeket, úgymint a külső hőmérsékletet, a nyitogatás rendszerességét, a bele kerülő élelmiszerek, üdítők mennyiségét, sőt nyáron a jégkocka készítést is bele kell számítani. Ezen tényezők többé kevésbé befolyásolják azt, hogy mennyi idő kell a hűtési ciklus befejezéséhez, és a leolvasztási ciklus megindulásához. Lényegében azt szoktam tanácsolni, hogy nyáron fel lehet állítani maximumra egy kombi hűtőt, de legfeljebb 1-1,5 napig, utána mindenképp ajánlott visszaállítani minimum környékére a hőfokszabályzót legalább pár órára, vagy fél napra, hogy az esetlegesen kialakult vastagabb deresedés le tudjon olvadni és ne hízzon meg jéggé. Utána újra megint lehet maximumon járatni 1-1,5 napig, majd megint lejjebb állítani a hőfokszabályzót amíg csak tart a nagy meleg. De ha nem szeretnéd állandóan tekergetni a hűtőszekrényed hőfokszabályzóját, de "nagyon" hideget szeretnél, javaslom, hogy állíts be egy ventilátort a hűtő mögé, ami a külső hőcserélőről, a kondenzátorról, lefújja a meleget. Esetleg néha törölgesd át nedves, de nem csöpögős(!) ronggyal is, bár azt csak inkább azért, hogy tisztuljon a kondenzátor, jelentős segítséget nem jelent, mert ahhoz folyamatosan kellene "törölgetni".

Honnan tudom, hogy jó vagy rossz a kombi hűtő?
A készülék tökéletesen működik, ha a normál térben a polcok mögött található műanyag, de egyes régebbi típusoknál ez egy szürkére festett alumínium lemez vékonyan jeges, a kis vízcseppek fagyott állapotban jól kivehetők, vagy épp éppen folyik a víz rajta lefelé, esetleg épp kezd megolvadni a hűtési ciklusba megfagyott jég.
A készülék biztos, hogy rossz, ha az említett műanyag, vagy lemez teljesen száraz, se víz, se jég, se nedvesség nyomokban sem található rajta.
Szintén hibás működésre utal, ha csak 1-2 tenyérnyi, vagy kisebb területen jeges a műanyag, vagy a fém lemez az egyik sarokban fent, vagy a felső részén oldalt. Ilyenkor szakembert kell hívni minél hamarabb, mert a javítás halogatásával (lehet hogy jó lesz majd) sokkal költségesebb lehet a hűtőszekrény javítása. Például ha száraz a hátfala a készüléknek fagyasztó tartalma a meghibásodástól számítva (nem az észleléstől!) 24 óra múltával el kezd felolvadni, ugyanis a szárazság arra utal, hogy a készülék nagy valószínűséggel teljesen megállt. Ilyenkor célszerű megvizsgálni, hogy világítás van-e a készülékben, mert szívesen kimegyek bedugni a hűtőt, de költségkímélőbb azt ellenőrizned, hogy nem-e húzta ki valaki, mondjuk egy porszívózás, vagy egy turmix készítés erejéig a készüléket, vagy az elosztót. Nagyon ritka az, hogy a hűtő is elromlik, és az izzó is kiég.

És most térnék rá arra hogyan lehet kideríteni, hogy jó-e, vagy rossz a kombi hűtő. Ha az egész (vagy tetemes része) hátsó műanyag, vagy lemez vastagon egyenletesen! deres, jeges. Első lépésben a hőfokszabályzót lassan minimum felé kell tekerni, és ha mielőtt elérné a minimum környékét megáll a kompresszor, akkor a készülék 99%, hogy jó. Ha a vastag jég és dér ellenére sem áll meg minimumon a hűtő, akkor mindenképp kellek. DE semmiképp ne kapcsold le, ne húzd ki, ne olvaszd le. Ha kell, majd én leolvasztom, de ha mielőtt látnám megteszed, nem biztos, hogy teljes biztonsággal be tudom határolni a hibát.

Egyébként ez minden hibásnak vélt, vagy hibás hűtőre igaz, hacsak nem olyan egyértelmű hibajelenséget produkálnak, mint például a villamos zárlat. A hűtőnek a hibáját csak úgy lehet (majdnem) teljes biztonsággal megállapítani, ha üzemszerű környezetben vizsgálom meg. Például egy olyan hibajelenségnél, hogy nagyon, túlságosan is hűt a készülék, egyes speciális esetektől eltekintve elég nehéz megállapítani a hiba okát, úgy ha az adott hűtő napok óta kikapcsolt állapotban van, és úgy kell(ene) bevizsgálni. Gondolom nem veszed szívesen, ha ebédre és vacsorára is maradok, amíg a hűtő elkezd abnormálisan viselkedni, és persze két kiszállást sem szívesen kérek el. De ha kétszer kell kimennem, akkor kétszer kell ugyanazt az utat megtennem, egyszer csak azért, hogy bekapcsoljam a hűtőt, és után azért, hogy a bekapcsolt hűtőt fél, egy nap múlva bevizsgáljam. Találgatni meg telefonon keresztül is lehet, azért kár kimenni.
Végül még egy apróságot megemlítenék, amit már a téli leírásomban is megjegyeztem. Néhány egy kompresszoros hűtőt felszereltek a hideg miatt egy sárga kapcsolóval, ami egy fűtést kapcsol be a készülék belsejében (lásd téli leírás). Ha véletlenül bekapcsolt állapotba van ez a kapcsoló a nyári időszakban, a jelenség hasonló, eleinte nagyon hűt, majd rövidesen lejegesedik, és nem hűt a készülék, és ehhez nem is kell különösebben melegnek lennie, elég ha már 20 fok környéki a környezeti hőmérséklet. A megoldás: ki kell kapcsolni a sárga kapcsolót, gombot, és helyreáll a rend.

A hűtőgépszerelő elérhetősége:
Mobil: +36 30 9 465 592 (már 1994 óta) - hibabejelentés, tanácsadás (országosan is) munkanapokon: 8-17 óráig. Szombat: 10-15 óráig. Vasárnap, ünnepnap: 10-12 óráig.
Vezetékes telefon: +36 72 410 492 munkanapokon: 8-17 óráig.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Cím: 7636, Pécs, Alsó u.33. (TÉRKÉP) - Előzetes egyeztetés után a szervizbe szállított hűtőkészüléket azonnal bevizsgálom, a javítás megvárható. A bevizsgálás díja 4 000 Ft, javítás esetén nem kerül felszámolásra.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

KERESÉS A TELJES WEBOLDALON

Az oldal sütiket használ! Elfogadod?