Hűtőgépszerviz Pécsen és környékén, javítás az év minden napján a helyszínen garanciával akár néhány órán belül is:
Mobil: +36 30 9 465 592 (már 1994 óta) - hibabejelentés, tanácsadás (országosan is) munkanapokon: 8-17 óráig. Szombat: 10-15 óráig. Vasárnap, ünnepnap: 10-12 óráig.
Vezetékes telefon: +36 72 410 492 munkanapokon: 8-17 óráig.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Cím: 7636, Pécs, Alsó u.33. (TÉRKÉP) - Előzetes egyeztetés után a szervizbe szállított hűtőkészüléket azonnal bevizsgálom, a javítás megvárható. A bevizsgálás díja 4 000 Ft, javítás esetén nem kerül felszámolásra.

A nyár közeledtével (is) probléma a használt hűtők vásárlása, illetve a rossz, hibás használt hűtőgépek vásárlása. Hűtőgép, fagyasztó vásárláskor néha kényszerhelyzetben (sürgős, vagy pénzügyi okok) gyorsan kell dönteni. Az alábbi leírásból a használt hűtő, fagyasztó vásárlásáról ejtenék néhány(?) szót.

 A hűtőgépek, fagyaszó készülékek viszonylag egyszerű szerkezetek, aminek a működését mindenki ismeri. Bekapcsolom, búg, morog és hideg lesz/van benne. Azonban néha nem ilyen egyszerű a képlet. Mert ugyan búg, meg hideg is, mégsem jó hűtőszekrény, vagy a mélyhűtő. Az "olcsó", és a vásárláskor még "jó" hűtőkészülékről néhány nap alatt kiderülhet, hogy mégsem tökéles, sőt akár olyannyira rossz, hogy még pénzért sem lehet megjavítani, vagy többe kerül a javítása, mint amennyibe került a hűtőgép. Hogyan lehet elkerülni rossz, hibás használt hűtő megvásárlását? És ha sikerült vásárolni egy jót, megfelelőt, hogyan lehet hazavinni épségben?

Az első a szemrevételezés:
Hűtőgépeknél, főleg a kombinált (alul, vagy felül fagyasztós) hűtőszekrényeknél, vagy fagyasztószekrényeknél a rozsda (főleg az ajtók körül) egy intő jel lehet, hogy a készülék talán nem is üzemképes, vagy javítva volt, esetleg ha épp megfelelően működik is, hamarosan elromolhat. Egy kombinált hűtőszekrénynél a rozsda az ajtó körül sosem jelent jót (lásd: keretfűtés). A nem kombinált hűtők (1-2-3 csillagos hűtőkészülékeknél) a rozsdásodás nincs különösebb hatással a közvetlen működésre, inkább csak esztétikai probléma, de ha az ajtó tökéletes záródását akadályozza (alsó lemez a küszöbnél), akkor némi többletfogyasztást okozhat. Ha ez elfogadható, ill. az ára miatt "belefér" akkor kipróbálás után megvásárolható az ilyen "kissé" rozsdás hűtő is, melyet a későbbiekben ki lehet javítani némi csiszolóanyaggal, festékkel.
Vannak egyes hűtőmárkák, típusok, amiket szerintem semmiképp nem szabad használtan megvenni, mert általában pont azért kerülnek eladásra, mert súlyos gondok vannak vele. A Zanussinak és az Electroluxnak (de találkoztam már Whirlpoolnál és elvétve más hűtőknél is a jelenséggel) a kombinált hűtőszekrényeinél egyes alul-fagyasztós hűtők tervezési és/vagy gyártási hiba miatt a normál tér jobb alsó sarkában jegesednek, illetve folyamatosan áll bennük a víz. Ezt a hibát egy eladásra szánt és esetleg hosszabb ideje kikapcsolt hűtőnél nehéz megállapítani, mert a jelenség néhány nap, vagy hét után válik láthatóvá. Ez a Zanussi egykompresszoros alul fagyasztós hűtőszekrényeinek elég nagy részét érinti 15-20 évre visszamenőleg is. De már volt ilyen jellegű gond néhány éves készülékkel is. Ez a probléma jelentkezhet úgy is, mint egy vaskos jégtömb a zöldséges műanyag kosár mögött a jobb oldali sarokban, de úgy is, hogy a normált téri és a fagyasztó rész közötti szigetelő anyag átázik, és állandóan "izzad" a zöldséges kosár alatt. Ez utóbbi inkább az Electrolux és elvétve más készülékeknél szokott jelentkezni. Az átázott szigetelés miatt állandóan lecsapódik a nedvesség a hideg felületen és folyamatosan jelen van a víz a kosarak alatt, hiába tiszta az olvadékvíz kivezető nyílása. Ez is csak napok, vagy hetek alatt fog megmutatkozni, néhány óra, vagy 1-2 nap alatt ez a hibát nem lehet diagnosztizálni, ha hosszabb ideje üzemen kívül van a készülék a vasárlás előtt. Ezért javaslom, hogy kérjél az ilyen kialakítású készülékre néhány hét, vagy hónap visszavásárlási garanciát. Ez a hiba tökéletesen nem javítható, legfeljebb szárítással (hónapokig tartó szárítás) mérsékelhető egy kicsit.

A kipróbálás:
Normál hűtőknél viszonylag egyszerű a művelet, mert egy hűtőszekrény üres állapotban nagyjából 1-2 óra alatt (nagy melegben 2-3 óra is kell neki) le kell hűlnie olyan szinten, hogy a kompresszor lekapcsoljon. Ezt úgy lehet ellenőrizni, hogy bekapcsoláskor a készüléket (hőfokszabályzót) maximum állásra kell tenni, majd 1-2 (nyáron nagy melegben 3) óra múlva megnézni, hogy megáll-e a készülék hűtőkompresszora, illetve ha nem, akkor a hőfokszabályzó lassú visszatekerése közben meg áll-e? Ha a hűtőszekrény áll, vagy hőfokszabályzójának visszaállítsa közben valahol kikapcsol a hűtőgép kompresszora, akkor az a hűtőgép nagy valószínűséggel tökéletesen működik. Ha nem áll meg a készülék a hőfokszabályzó visszatekerésével, azért egy 15-20 percet érdemes várni, mert ha épp már kikacsolt a készülék, és újra be, akkor nem biztos, hogy kikapcsol a hűtőkompresszor a hőfokszabályzó visszaállítás közben, de újabb 15-20 perc múlva mindenképp ki kell kapcsolnia a hűtőszekrény kompresszorának. Természetesen ez nem egy 100%-os tesztje egy hűtőgépnek, de az esetek 90%-ban így nem lehet nagyon melléfogni. A legjobb egy hűtő-hőmérővel (lehetőleg digitális) ajánlott a hűtőben lévő hőmérséklet ellenőrzése is. Ha a készülékben álló (kikapcsolt 1-2 óra után) kompresszor mellett 3-6 fok közötti értéket lehet mérni, akkor azt a hűtőgépet jónak mondanám. Megemlíteném, hogy az automata leolvasztású készülékeket nem lehet bekapcsolni a hőfokszabályzóval, ha egyszer lekapcsolt a megfelelő hőmérséklet elérése után. Tehát csak türelem, ha áll a készülék, be fog az kapcsolni.
Fagyasztó szekrénynél és a mélyhűtő ládánál is elvégezhető a fenti tesztelés azzal különbséggel, hogy a legtöbb fagyasztó készüléken egy sárga kapcsoló is található, ami a kipróbálást még egyszerűbbé teszi. A megvásárolni kívánt üres fagyasztót a hőfokszabályzó maximumra állításával és a sárga kapcsoló bekapcsolásával el kell indítani. 2-3 óra múlva a sárga kapcsolót kikapcsolva ha megáll a készülék, az tökéletesnek mondható. Ha (az üres fagyasztó készülék) nem kapcsol ki 2-3 óra múlva a sárga kapcsoló kikapcsolásával, akkor a hőfokszabályzó lassú visszaállításával valahol a felénél ,vagy az felett ki kell kapcsolnia. Ha a fagyasztó hőfokszabályzó minimum környékén, vagy  minimumon sem sem kapcsol ki 2-3 óra után, akkor azzal a fagyasztóval probléma lehet. Természetesen egy 500 literes fagyasztó 40 fokban lehet, hogy csak 3 óra alatt fog teljesen áthűlni, tehát figyelembe kell venni a méretet is, és a környezeti hőmérsékletet is. De általánosan mondható, hogy 2-3 óra alatt egy üres fagyasztó le kell hogy hűljön -18 fok alá. Azaz ki kell kapcsolnia feles, vagy magasabb álláson is a hűtőkompresszornak. A tesztelés közben nem ajánlott nyitogatni, kikapcsolgatni a készüléket, mert azzal könnyen becsaphatod magadat.

Mennyi idős a hűtőgép?
Szinte minden hűtőgép, fagyasztó eladáskor pár éves, vagy 5-6 éves maximum. Mondhat bárki bármit, mert nagyon egyszerűen kideríthető, hogy a hűtőgép hozzávetőleg mennyi idős lehet.
Az elmúlt 30 évben háztartási hűtőkészülékekben 3 különböző hűtőközeget, hűtőgázt használtak, használhattak (környezetvédelmi okok miatt) a hűtéstechnikában. R-12, R-134a, R600a. A kompresszoron MINDIG (hacsak nincs matrica eltávolítva róla, amit azért nem olyan egyszerű levakarni) fel van tüntetve a hűtőegységben lévő hűtőközeg fajtája. Ha R600a, akkor legfeljebb 15-17 éves a készülék. Ha R-134a a kompresszoron feltüntetett hűtőközeg, akkor legalább 15 éves, de inkább 15 és 25 év közötti. Ha R-12-es hűtőgázzal van töltve a hűtőkészülék, akkor az minimum 20, de inkább 25+ éves hűtő. Megtévesztő lehet, ha cserélve volt a hűtőgép kompresszora. Eredetileg R-12-es hűtőrendszerhez lehetett használni R-134a-s kompresszort (R-12-vel töltve, amíg volt) tehát ha R-134a-s a kompresszor, attól még lehet 30 éves a hűtőgép, de akkor a hűtőkészülék belső adattábláján (ami elvileg szintén minden hűtőszekrényben megtalálható) R-12 gáz töltetmennyisége szerepel. R600a-val régebbi hűtőt nem lehet feltölteni technológiai okok miatt, tehát 20+ éves R600a hűtő nemigen van, legfeljebb a legelső R600a-s Bosch, Siemens hűtők, amik magánimportból kerültek az országba a 90-es évek vége felé. De általában mindig "fiatalítják" a hűtőt, mint "öregbítik". Vagyis ha valaki azt mondja egy hűtőre, hogy 6 éves, de R-12-es kompresszor vagy R-134a kompresszor van benne, az legalább 10-20 évet "téved" a hűtő korát illetően. Az R-12-es vagyis 25-30 éves hűtők egy része korántsem volt rossz és az a tény, hogy már 25 éve működnek is mellettük szól, de azért nem kellene 20 évet "fiatalítani" őket. Én többre tartok egy 25 éves Lehel fagyasztót, mint egy új Zanussi mélyhűtőt. Nem tartom kizártnak, hogy a kettőt egymás mellett használva, az új Zanussi hamarabb tönkre megy, mint a 25 éves társa.

Amit nem szabad megvenni:

  • Ha a hűtőre azt mondják, hogy nincs semmi baja, csak gázt kell benne cserélni(?), vagy csak fel kell tölteni, mert elment belőle a gáz...
  • Normál hűtő annyira "jól hűt", hogy minden megfagy benne, mert ez (ritkán) lehet egy egyszerű filléres hiba is (hőérzékelő hiánya), de általában inkább gázhiányra (esetleg rossz javításra túltöltésre, stb.) utalhat...
  • Ha a fagyasztó részt, vagy a fagyasztót használják normál hűtőnek, ami nem normális, mert nem arra való, és mivel nem fagyaszt, csak "normál" hideget produkál, nem is működik megfelelően.Ha meg is áll az ilyen készülék, mintha kikapcsolna, csak a hűtőkompresszor hővédelme kapcsolja le, ebben az esetben rövid időn belül lehet számolni a kompresszor meghibásodásával (is). Persze megeshet, hogy egy fagyasztót átalakítanak italhűtőnek, majd eladják mint normál hűtő, de sajnos az sem lesz hosszú életű, a kompresszor szempontjából sem (nem a sűrű ki-be kapcsolgatásra, illetve a magas gáznyomásra vannak a fagyasztó kompresszorok tervezve), másrészt a folyamatos nedvesség, olvadékvíz is hamar tönkreteheti a hűtőszekrény, hűtőláda palástját (korrózió).
  • Ha egy hűtőnek az ajtaja nagyon lötyög, akár 1 cm-t is lehet rajta emelni, célszerű alánézni, és ha szét van töredezve az ajtó sarka, akkor ott kell hagyni, mert vagy csak (ritkán) ajtófordítással lehet megjavítani, vagy még azzal sem, előbb utóbb leesik az ajtó, és akkor jön a barkácsolás...
  • Ha egy ajtó gumi annyira rossz állapotban van, hogy nem lehet becsukni az ajtót. Egyes típusoknál (egyre többnél)a gumi csere nem lehetséges, csak ajtót lehet, és aminél lehet cserélni, azoknál is elképzelhető a 15 ezer Ft-os anyagár is, és még akkor ki sincs cserélve...
  • A kombinált hűtőkre és a egyajtós nem kombinált hűtőkre is jellemző a rejtett (műanyag mögött lévő) elpárologtaó. Ha ez a műanyag elválik a hőcserélőtől (a polcok mögötti hűtő hátlap műanyag púpos, be lehet nyomkodni akár 5-10 mm-t is, esetleg repedezett a hűtő műanyag belseje hátul), azt a hűtőt sem szabad megvenni, bármilyen szép is legyen a hűtőszekrény, mert bár többé kevésbe egy ideig fog hűteni, meg ki is kapcsolhat a készülék, de néhány hét, vagy hónap múlva egyre gyengébben fog muzsikálni, a végén alig fog hűteni, mert hőcserélőről levált borítás és a hőcserélő közé felgyűlhet a jég, és leszigeteli a hőcserélőt. nagymértékben lerontva a hőátadást. A javítása igen költséges lenne...

Fenntartásokkal de megvehető az olyan készülék, ami jól működik ugyan, de hiányzik, törött a polca, kosara, kis mélyhűtőajtaja, fiókja, esetleg az ajtóban lévő üvegtartó, korlát, stb. Ezeknél a hűtőknél célszerű vásárlás előtt tájékozódni a törött, hiányzó tartozékok beszerezhetőségéről, esetleg helyettesíthetőségükről (pl. a polcokat lehet-e üvegpolccal helyettesíteni). Sajnos előfordulhat, hogy 2-3 polc a hűtőbe többe kerülhet, mint maga a hűtő.( Csak a példának okáért: van 2 No Frost Samsung hűtőm. Mindkettőben van 2-3 törött, repedt polc. Egy műanyag polc ára 8-12 ezer Ft. Ritka belőle a bontott, mert mindegyik használt Samsungban a műanyag polcok töröttek,repedtek, ragasztottak, barkácsoltak. Megoldás: üvegessel néhány ezer Ft-ért vágatni kell polcot bele.) Tehát ha hiányos, törött, akkor ezzel a lehetőséggel is érdemes számolni, hogy macerás és/vagy költséges is lehet a pótlása a kérdéses tartozékoknak.

A garancia:
Magánszemély nem tud garanciát vállalni a hűtőre, mivel nem ért hozzá és nem is kötelezhető, de én azért úgy vagyok vele, hogy legalább néhány nap, vagy hét kipróbálási garancia beleférhetne. De a legbiztosabb alaposan kipróbálni vásárlás előtt a hűtőkészüléket, hogy egyértelmű legyen, hogy eladáskor valóban üzemképes volt. Ha erre nincs lehetőség, akkor inkább nézni kell másik készüléket, ami kipróbálható, vagy némi garanciát vállalnak annak eladáskori üzemképességére.
A használt-cikk kereskedőknél, vagy bizományos értékesítésnél jogszabály is előírja a garancia, szavatosság vállalását, de ettől függetlenül jó ha ki lehet próbálni a vásárlás előtt a hűtőkészüléket, hogy a felesleges köröket megspórold (telefonálgatás, szállítások, stb.)
Tehát fontos dolog, hogy lehetőség szerint a vásárlás előtt kell kipróbálni a hűtőszekrényt, fagyasztót. De a kipróbálása egy hűtőgépnek nem abból áll, hogy bedugom és hallom, hogy morog és az akkor jó, mert attól még lehet rossz is, sőt akár olyan hibája is lehet, hogy nem javítható, vagy csak magas költséggel (pl. szivárog a belső hőcserélő). Hátulról is érdemes ránézni a hűtőgépre, bár egyes készülékeknél nem látható semmi, ha burkolat van a kompresszornál, de ha a hűtőkompresszor látható és egy töltőszelep található a kompresszor töltőcsonkján, akkor azt a hűtőt ott is lehet hagyni, mert nagy valószínűséggel épp azért kerül eladásra, mert olyan hibája van, ami rendszeres gáztöltést igényelhet (lyukas a hűtőkör). Bár megeshet, hogy csak egy korábbi javítást végző szerelő szeretett töltőszeleppel dolgozni, de ennek eldöntése már szakembert igényel. Egy lyukas hűtőkör szivárgásának megszüntetése általában költséges, vagy egyes esetekben nem is lehetséges, azaz nem javítható a készülék. Épp ezért szokták töltőszeleppel ellátni, és vagy töltögették, vagy arra az időre töltötték csak fel, amíg el nem sikerül adni. Az ilyen hűtők akár néhány hónapig is működhetnek viszonylag jól, bár attól, hogy még hűt valamennyire a hűtő, egyáltalán jelenti azt, hogy tökéletesen működik (többletfogyasztás, egyes részeken elégtelen hűtés, csökkent fagyasztó és/vagy hűtőteljesítmény, stb.). Egyes hűtőkészülékek még fél adag gázzal is úgy működnek, mintha tökéletesek lennének (pl. a piros lámpa nem ég, sőt a kompresszor is kikapcsol), de alaposabban megvizsgálva bizony a hűtő egy része már nem tudja az előírt hőmérsékletet elérni.


És az egyik kedvencem:
Lehet-e fektetve szállítani a hűtőszekrényt? Elvileg nem. Ha előírás szerint akarsz eljárni, akkor 60 foknál jobban meg sem lehetne dönteni, de több mint 35 év (szüleim pályafutása) tapasztalataira alapozva azt kell mondjam, hogy ha nem 500 km-re és nem valami kátyús, döcögős úton kell szállítani, akkor el lehet fektetni. Bár van benne némi kockázat, hogy a kompresszor felfüggesztése "kiakad" de emlékeim szerint a több száz így szállított megjavított készülékből egyet sem kellett garanciában visszavinni. Ha mód van rá azért javaslom az állítva szállítást, mert az a biztonságos, de ez nem mindig lehet megoldani.
Ha állítva szállítod:
Nyitott utánfutó, kisteherautó, stb. esetén ha mód van rá valamelyik sarokba ajánlott elhelyezni a készüléket, lehetőség szerint úgy, hogy ki lehessen kötni alaposan. A készülék hátulját (kondenzátor része) soha nem szabad hozzászorítani az utánfutóba, vagy teherautónak. Az ideális az, hogyha a kondenzátor a szállítóeszköz belseje felé néz, és az ajtó van kifelé. A hűtő oldalával kerüljön lekötözésre, karton (fémkapocs nélküli), pléd, vagy hungarocell kerüljön teljes felületén a szállítóeszköz oldalához, mind az oldalán, mind az ajtó felőli részen. Akkor van jól lekötve a hűtő, ha együtt mozog az utánfutóval, nem csúszkál, nem mozog, és a papírt, plédet, hungarocellt nem lehet kivenni sehonnan sem. 1-2 km után ajánlott megállni, és megnézni, hogy igazodott a hűtő az úton, esetleg ráhúzni a kötelekre, vagy ha úgy biztonságos, még egyszer átkötni. Figyelem! kombinált hűtőknél előfordult már, hogy csak az egyik ajtót kötözték le, és a másik menet közben kinyílt és leszakadt. Érdemes erre is ügyelni.
Ha fektetve szállítod:
Először is szedjél ki belőle minden üvegpolcot, műanyag tartozékot, meg a tojásokat is, mert garantál a sérülésük, ha benne maradnak. A másik fontos dolog hogy esetlegesen a hűtőkompresszor tetején található tálcából itasd fel a vizet (ha van benne), nedvességet, mert vagy magadra öntöd, vagy a lépcsőházban, folyosón, vagy a csomagtartóban fog kifolyni.
Soha ne a hátuljára kerüljön fektetve a hűtőszekrény. Arra az oldalra célszerű fektetni, hogy ne nyíljon ki az ajtaja. Ha csomagtartóba kerül érdemes egy pléden becsúsztatni, mert a csomagtartó zárszerkezete rendszeresen húzza le a festéket a hűtőgép oldaláról. A csövek mellé, a kompresszorhoz lehetőleg ne kerüljön semmi, mert a ruha, szatyor, stb. beleakadhat a vékony csövekbe, amivel aztán könnyedén eltörhet.
A hűtőszekrényt lépcsőn lehet fektetve vinni kézben, nem kell állítva kínlódni a negyedik emeletre. Lehetőleg a kompresszor legyen alul, a fektetés még elmegy, de a fejreállítást nem igazán tolerálják ezek a szerkezetek. A műanyag tetős készülékeknél, ahol a vezérlők a készülék tetejében vannak ügyleni kell arra, hogy ne érja ütés, vagy erős nyomás a készülék tetejét, mert okozott már zárlatot illetve panel sérülést is  a helytelen szállítás. A hűtőszekrény alját ovatosan kell megfogni, lehetőleg kesztyűvel, mert igen éles is lehet némely típusnak az alsó kompresszor talrtó lemeze. A komresszorba, kiálló csövekbe, kondenzátorba, nem ajánlott kapaszkodni, mert könnyen letörhet, elhajolhat, kilyukadhat, és akkor mehetek összefoltozni a hűtőgépet. Ha szállításkor egy hűtőgép hátuljáról leesik valami ami réz színű és olyan mint egy patron, az egyik vége vastagabb, cső, a másik egy vékonyabb, akkor azt a hűtőt korábban javították, és a szűrőt ott "felejtette" a szerelő. Nem kell vele foglalkozni, mert csak a kiforrszatása után hűlni rakta a fém lemezre, és nem dobta ki. Nyugodtan be lehet kapcsolni a hűtőgépet, működni fog.
És végül a legtöbbet elhangzott kérdés:
Mikor lehet bekapcsolni a hűtőszekrényt, ha (fektetve) szállították? Ami azt illeti, szinte azonnal, legfeljebb néhány percet (1-2 percet) talán érdemes várni, ha a szívó oldalon feküdt, hogy az olaj nagy része csorogjon vissza, de hát pont a szívó oldalon van, szóval vissza szívja azt a kompresszor rögtön... Az új hűtőnél a 24 óra várakozási idő, meg a többi csak időhúzás (3 napból egy máris elmúlik), nincs oka, hogy annyit kelljen várni.

Hűtőgépjavítás az év minden napján a helyszínen garanciával, akár néhány órán belül is Pécsen és környékén az év minden napján:
Mobil: +36 30 9 465 592 (már 1994 óta) - hibabejelentés, tanácsadás (országosan is) munkanapokon: 8-17 óráig. Szombat: 10-15 óráig. Vasárnap, ünnepnap: 10-12 óráig.
Vezetékes telefon: +36 72 410 492 munkanapokon: 8-17 óráig.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Cím: 7636, Pécs, Alsó u.33. (TÉRKÉP) - Előzetes egyeztetés után a szervizbe szállított hűtőkészüléket azonnal bevizsgálom, a javítás megvárható. A bevizsgálás díja 4 000 Ft, javítás esetén nem kerül felszámolásra.

Joomla SEF URLs by Artio

Az oldal sütiket használ! Elfogadod?